Home » Yoga

Yoga

Ordet yoga betyder att förena, att föra samman kropp och själ. Inom yogan finns en hel livsfilosofi. Här finns fysiska övningar, andnings- och meditationsövningar och medel hur man förhåller sig till livet i olika situationer. De fysiska övningarna ger dig en smidigare och mer balanserad och flexibel kropp, samtidigt som varje asana, rörelse, påverkar kroppens energisystem. Andningsövningarna hjälper dig att komma djupare in i din kropp och höjer din livsenergi, samtidigt som de hjälper kroppen att slappna av och släppa taget. De meditativa övningarna ger dig förmåga att fokusera bättre och att vara mer närvarande i nuet.

Det som är så härligt är att alla kan yoga, oavsett ålder och förutsättningar. När du gör de olika fysiska övningarna utgår du alltid ifrån dig själv och hur kroppen känns och fungerar just idag. Den hjälper dig att få en ökad kroppsmedvetenhet, att känna dina begränsningar men också att veta när du kan pusha lite till och utmana dig själv. Så småningom märker man att yoga är inte bara den stund då vi ses tillsammans på mattan under yogapasset utan den blir ett hjälpmedel att ta till i vardagslivet, genom de olika andningsövningarna, genom de fysiska rörelserna som hjälper dig med balansen och styrkan och meditationsövningarna som blir en hjälp mentalt.
Varmt välkommen till din stund på mattan.

Jag som leder yogan heter Ingrid Banheden Breisner.

I över 25 år arbetade jag som språklärare i svenska, engelska och franska på högstadiet. Detta gör att jag är van vid att undervisa och leda grupper och vet konkret vad som behövs för att hela klassen ska vara med. Ingen lämnas åt sidan utan alla är med där var och en befinner sig just nu. Med tydlighet men också intuition vet jag vad yogaklassen behöver och leder den utifrån detta.  Därför går det också att blanda nybörjare med mer erfarna utövare. Var och en får sitt utifrån den egna dagsformen och kroppens förutsättningar.

Yogan har varit min ledsagare i över 30 år.

Sedan 2013 är jag utbildad Global Yoga lärare, en yogateknik som hämtat inspiration från bl a Iyengar yoga och Ashtanga yoga. Långt innan dess började jag intressera mig för den yogiska livsfilosofin och för mig har det varit ett rättesnöre hur jag ska förhålla mig till livet.  Nu har det alltmer blivit en livförsäkring för att hålla kroppen igång så att den fungerar så länge som möjligt. Och jag förstår alltmer hur viktig rörelsen är, i det stora och lilla.

Jag leder två olika slags yogapass. Yinyoga är en yogaform där vi sitter eller ligger i alla positioner. Fokus ligger på kroppens bindväv, leder, ligament, skelett och fascia. Vi stannar i upp till fem minuter i varje position för att musklerna verkligen ska hinna med att slappna av och låta kroppen vila. Yinyoga ger tid för medveten närvaro, andningsövningar, att släppa taget och att låta det ske som ska ske. Avslappnande men också utmanande. För många har yinyoga en stor effekt på kroppen, särskilt efteråt med en ökad rörelse och en känsla av lätthet i kroppen. Flödesyoga är en dynamisk yogaform där kroppen mjukas upp inifrån och ut. Passen börjar med stretchande, uppmjukande rörelser för att få igång flödet i kroppen. Musklerna värms upp och rörelserna utförs från en kroppsdel till en annan, för maximal uppvärmning och där andningen följer med och hjälper till att utföra rörelserna på bästa sätt. När kroppen är uppvärmd blir övningarna mer fysiska och mer utmanande. Flödesyoga är en fysisk yogaform med fokus på andning, koncentration, styrka, och muskler. Du hittar in i din position, i din koncentration och i en medveten närvaro.

I mina klasser har jag hämtat inspiration från olika yogamästare och skapat klasser som passar mig att leda, som känns bra för kroppen och som är härliga att få förmedla. Jag vägleder genom min röst och berättar vilken del av kroppen det är fokus på just nu. Också för att det ska vara lättare för dig att släppa taget om livet utanför och bara ha fokus på dig – det viktigaste av allt. Jag lägger stor vikt vid andningen, denna källa till liv, som är ständigt närvarande och som kom kan göra underverk för kroppen.

Klasserna hålls i en lugn, skön miljö med dämpad belysning, tända ljus och med härlig musik i bakgrunden. Doftspridaren sänder ut behagliga dofter som sprids i rummet. Varje yogapass är unikt och ger en skön paus i tillvaron, en möjlighet att hämta energi men också på samma gång få vila, i närvaro hos dig själv.

Kom du också och prova – ett andetag i sänder!
Namasté Ingrid

 

OBS! Friskvårdsbidraget gäller för yoga.


Höstens yogaklasser:

Tisdagar (med start den 6 september)

17.45 – 19.00 Flödesyoga med fysiska och dynamiska rörelser. 12 ggr á 1700 kronor. (170:- per gång.)

19.15 – 20.15 Yinyoga 12 ggr á 1500:- (150:- per gång.)

Onsdagar (med start den 7 september)

9.30 – 10.45 Flödesyoga Obs! På Tennishallen. 12 ggr á 1700 kronor. (170:- per gång.)

Torsdagar (med start den 8 september)

19.00 – 20.15 Flödesyoga med fysiska och dynamiska rörelser. 12 ggr á 1700 kronor. (170:- per gång.)

 

Om yogaklasserna:

Alla yogaklasser är på Nyttoliv Hälsocenter vid Stortorget i Svedala, förutom onsdagsklassen som är på Tennishallen. Yogaklasserna betalas med faktura som skickas ut vid terminens start. Om du missar någon gång under terminen finns det möjlighet att ta igen i en annan grupp och i mån av plats. Anmäler du dig till flera yogaklasser får du 25% på den billigaste klassen. Har du inte möjlighet att gå en hel termin, pga arbetstider, mm, kontakta mig på ingrid.banheden@nyttoliv.se så hittar vi en lösning.

Yogan passar alla och anpassas efter gruppens konstellation och behov. Kom gärna en stund innan så du hinner landa och varva ner. Ta med egen yogamatta, en filt till avslappningen och kanske en kudde. Under och efter passet bjuder vi på vatten med eterisk pepparmyntsolja (väldigt uppfriskande) och vid kalla årstider PUKKA-te. Varmt välkommen!

 

Morgonyoga online via zoom

Tisdagar och fredagar håller jag i en halvtimmes morgonyoga online 07.00-07.30; en härlig uppmjukande yoga som sätter fart på energin i kroppen och gör dig redo för dagen. Det är underbart att yoga på morgonen och effekten brukar sitta i hela dagen så dessa pass rekommenderar jag varmt. Passen sänds via Zoom så ladda ner appen Zoom. När jag fått din betalning skickas länken till dig en stund innan passet börjar och så möts vi via datorn. Ett pass kostar 70:-/gång.

Tisdagar (med start 6 september) 

8 ggr á 480:- eller 70:-/gång.

Fredagar ( med start 9 september)

8 ggr á 480:- eller 70:-/gång.

 

Prenumeration på yogafilm

En gång i månaden får du en nyinspelad yogafilm för en kostnad av 200:- så du kan yoga när du vill och var du vill. Passet är på cirka 60 minuter och innehåller andningsövningar, uppmjukande rörelser som går över i mer flödande fysiska övningar och sen avslutas passet i avslappning. Yogaprogram som anpassas lite efter årstiden. Filmerna ligger på en sluten Youtubekanal och du får länken till filmen efter betalning. Du kan när som helst säga upp prenumerationen. Har du frågor eller funderingar om någon position så hör av dig via mail, telefon eller i butiken så hjälper jag dig.

Till anmälan:

 

 

Individuell yoga:

Jag erbjuder individuell yoga till dig som vill ha ett yogaprogram anpassat för dig. Det kan vara att du vill fördjupa dig i vissa yogapositioner, har värk/smärta eller känner att kroppen inte riktigt är i balans och vill få övningar som fokuserar just på detta. Kanske har du svårt att hitta tid till att komma på ett yogapass men vill träna hemma… Orsakerna kan vara många men utgår från en önskan om att kunna göra yoga hemma med ett specifikt program utifrån din kropps förutsättningar.

Vi bestämmer tid via telefon eller mail. Du berättar vad du vill ha ut av vårt möte, jag förbereder mig och så ses du och jag på avtalad tid. Passet tar cirka 90 minuter och du investerar 850:- i din hälsa. Du får med dig ett program med övningar att göra hemma. Maila till ingrid.banheden@nyttoliv.se eller ring på 0734-304230.

Youtube:

På Youtube finns några sekvenser med yoga att göra hemma och även med filmklipp inspelade i Indien!
Sök på Youtube; Ingrid Banheden Breisner.

 

 

 

 

Sagt om Ingrids yoga:

Gunilla:

I ett utåtriktat liv känns det skönt att komma in i yogasalen för lite introspektion. Under Ingrids yoga har min medvetenhet och omtanke kring min fysiska kropp ökat. I slutet av yogapasset i Savasana känns det som kroppen har byggts ihop på nytt, slappnat av och släppt taget om tidigare spänningar. Yes, nu är jag redo att möta omvärlden igen;)

Inger:

En av de bästa saker jag gjort i mitt liv! Efter endast ett par gånger kände jag skillnad i framförallt bäckenpartiet. Från att ha upplevt det som en ”fast rektangel” till att upplevas som en ”sprattel-gubbe”. Ledigheten och smidigheten blir bara bättre. Kroppsmedvetenheten ökar betydligt. Att äntligen ha lärt sig andas på rätt sätt har öppnat många dörrar… Jag känner mig hel i kropp och själ och ett inre lugn efter ett yogapass, och jag märker att det sitter i längre ju mer jag ägnar mig åt yogan. Framförallt märks frånvaron av yoga i kroppen! Den största anledningen till att jag upplever detta så positivt och uppnår de resultat jag gjort beror på Ingrids fantastiska förmåga att leda och lära ut i yogapassen!

Eva: 

Din yoga är så tillåtande! Det är en lugn och trygg vetskap när du säger ”det kan kännas annorlunda på höger och vänster sida” och ”då är det bara så”. Det här med att du låter yogan vara accepterande gillar jag skarpt! • Din yoga är omtänksam och innerlig. • Jag har blivit mycket rörligare i kroppen sedan jag började på din yoga. • Andningen tänker jag mycket på – och förutom att det, sedan ett par terminer hos dig, går mer automatiskt att andas rätt på själva yogan – så andas jag mer medvetet och ”bättre” överhuvudtaget. Jag säger till andra att andas också… när de stressar! • Varje tisdagsmorgon känns det som att jag ska få en fin present! När jag får vara med på yogan känns det som ett privilegium att få vara med på din yoga.

Lenny:

Tack vare yogan som du leder så har jag börjat upptäcka vad min kropp förmår och jag har börjat tänka på att ta hand om min kropp. Att jag tänker på kroppen på ett hälsosammare sätt. Tack vare yogan som du leder har jag börjat våga träffa andra människor i nya sammanhang. Tack för att du inte frågar så mycket utan fokuserar på yogarörelserna och tankegångarna bakom varje rörelse.  Det gör att jag känner mig välkomnad och del av ett sammanhang. Tack vare yogan så har jag börjat sätta på väckarklockan på morgonen och komma upp tidigare. Morgnarna känns trevligare efter att jag börjat med yoga. Jag tänker mer på hur jag ska röra mig på morgonen och stretcha för att orka med dagens göromål. Yogan gör att jag utmanar min kropp på ett nytt sätt. Från det att jag var stel och hade ont överallt så känner jag att min kropp orkar mer på grund av andningsövningarna och blir mer vig i leder och muskler av strechövningarna. Det är positivt på flera och många sätt.

Susanne:

Andningen som jag har lärt mig på yogan använder jag ofta när jag tränar cirkelfys och löpning. Tidigare så höll jag ofta andan när jag ansträngde mig extra mycket/hårt, numera när det börjar kännas tungt så försöker jag istället andas mig igenom övningarna, det fungerar förvånansvärt bra. Jag har också genom yogan fått en annan förståelse för hur jag ska stretcha efter mina träningspass. Mycket av de stretchrörelser som vi gör på t.ex. Friskis&Svettis kommer helt säkert från yogan, och nu vet jag hur jag ska göra för att göra rätt. Tack för denna terminen, alltid lika härligt att komma till er på morgonen även om jag ibland är lite trött! :)

Gunilla: 

Jag känner att jag är smidigare av yogan och blir stelare vid uppehåll. Efter ett yogapass är jag totalt avslappnad. Tänker oftare på att slappna av i vardagen (sänk axlar, slappna av i ansiktet..) Trestegsandning hjälper när jag känner mig stressad. Jag tror att yogan hjälper mot vallningen för de är mycket mindre och färre ;) Du har bra övningar med variation. Du är en bra yogalärare, lugn, med tydliga instruktioner och inflikar med lite skratt emellanåt. ?

Tommy: 

Jag känner att din yoga verkligen hjälper mig. Känner mig piggare och starkare, samtidigt som det är väldigt avkopplande. Mycket bra musikval under passen.

Monica:

Att ha förmånen att få yoga med Ingrid på Nyttoliv är en vilsam och samtidigt energigivande upplevelse. Passen innehållen mjuka, sköna rörelser som ibland utmanar på ett bra sätt. Här finns också ”extra allt” som skön miljö, vilsam musik, tänkvärda texter att lyssna till och en avslutande nackmassage med passande dofter som Ingrid varsamt erbjuder. Yogapasset har något för alla sinnen! Jag har tyvärr hälsoproblem och yogan hjälper mig också att hantera även delar av detta; Smärtor och jobbiga tankar sköljes bort och jag mår så mycket bättre efter ett yogapass. Jag kan varmt rekommendera Yoga med Ingrid på Nyttoliv till alla jag känner! – vilket jag faktiskt också gjort och flera av mina vänner har ibland följt med och varit lika nöjda som jag! Jag är så glad att vi har tillgång till denna underbara upplevelse här i Svedala! Flera gånger i veckan dessutom! Prova du med!

Jenny:

Yogan har gett mig så otroligt mycket mer än bara träning. Den ger en resa i livet som inte går att beskriva! Man jobbar så mycket med sig själv och sin kropp att medvetenheten bara ökar och ökar. Att träna yoga för mig har inneburit ett helt nytt levnadssätt, där man lär känna sig själv på djupet! En helt ny livsstil helt enkelt! Kan varmt rekommendera Nyttoliv med Ingrid som mentor/tränare. Hon ger en harmonisk träningsstund och har inte mindre än 30 års erfarenhet av yoga!