Home » Yoga

Yoga

Ordet yoga betyder att förena,morgonyoga våren -15 att föra samman kropp och själ. Inom yogan finns en hel livsfilosofi. Här finns fysiska övningar, andnings- och meditationsövningar och medel hur man förhåller sig till livet i olika situationer. De fysiska övningarna ger dig en smidigare och mer balanserad och flexibel kropp, samtidigt som varje asana, rörelse, påverkar kroppens energisystem.

Andningsövningarna hjälper dig att komma djupare in i din kropp och höjer din livsenergi, samtidigt som de hjälper kroppen att slappna av och släppa taget. De meditativa övningarna ger dig förmåga att fokusera bättre och att vara mer närvarande i nuet.

Det härliga med yoga är att alla kan yoga, oavsett ålder och förutsättningar. Yoga är ett sätt att bli mer medveten om sig själv, få en större kroppsmedvetenhet och mer balans i livet. Yoga hjälper dig att känna dina begränsningar men också att veta att här kan du pusha lite till och utmana dig själv. Yoga är inte bara den stund då vi ses tillsammans på mattan i yogaklassen utan vår förhoppning är att den blir ett hjälpmedel att ta till i vardagslivet. Som en av våra deltagare sa: ”När jag är i yogaklassen är jag fullt närvarande och glömmer allt annat runt omkring och laddar batterierna för nya utmaningar.” Härligt!

Jag som leder yogan heter Ingrid Banheden Breisner.

I över 25 år arbetade jag som språklärare i svenska, engelska och franska på högstadiet. Detta gör att jag är van vid att undervisa och leda grupper och vet konkret vad som behövs för att hela klassen ska vara med. Ingen lämnas åt sidan utan alla är med där var och en befinner sig nu. Med tydlighet men också intuition vet jag vad yogaklassen behöver och leder den utifrån detta. Därför går det också att blanda nybörjare med mer erfarna utövare. Var och en får sitt.

Jag har hållit på med yoga i över 30 år.

Sedan 2013 är jag utbildad Global Yoga lärare, en yogateknik som hämtat inspiration från bl a Iyengar yoga och Ashtanga yoga. Nu håller jag i två olika slags yogapass. Yinyoga är en yogaform där alla rörelser görs sittande eller liggande. Här är det stort fokus på andningen, närvaro i nuet, att släppa taget och låta det ske som ska ske. Varje position hålls i upp till fem minuter och stort fokus läggs vid just andning, bindväv, leder och ligament. Det är som en långsam stretching som hjälper musklerna att bli djupt avslappnade. Flödesyoga är en dynamisk yogaform med mycket rörelse där kroppen mjukas upp inifrån och ut. Flödet kommer igång, musklerna värms upp och rörelserna utförs från en kroppsdel till en annan. En fysisk yogaform med fokus på andning, muskler, leder och ligament.

Klasserna hålls i en lugn, skön miljö med dämpad belysning, tända ljus och med härlig musik i bakgrunden. Doftspridaren sänder ut behagliga dofter som sprids i rummet. Varje yogapass är unikt och ger en skön paus i tillvaron, en möjlighet att hämta energi men också på samma gång få vila, i närvaro hos dig själv.

Individuell yoga:

Nu erbjuder jag individuell yoga till dig som vill ha ett yogaprogram anpassat för dig. Det kan vara att du vill fördjupa dig i vissa yogapositioner, har värk/smärta eller känner att kroppen inte riktigt är i balans och vill få övningar som fokuserar just på detta. Kanske har du svårt att hitta tid till att komma på ett yogapass men vill träna hemma… Orsakerna kan vara många men utgår från en önskan om att kunna göra yoga hemma med ett specifikt program utifrån din kropps förutsättningar.

Vi bestämmer tid via telefon eller mail. Du berättar vad du vill ha ut av vårt möte, jag förbereder mig och så ses vi på avtalad tid. Passet tar cirka 90 minuter och du investerar 750:- i din hälsa. Du får med dig ett program med övningar att göra hemma. Maila till ingrid.banheden@nyttoliv.se eller ring på 0734-304230.

Youtube:

På Youtube finns några sekvenser med yoga att göra hemma och nu finns också tre nytillskott med filmklipp inspelade i Indien!
Sök på Youtube; Ingrid Banheden Breisner.

 

VÅRENS YOGAKLASSER 2020:

Tisdagar (med start den 28 januari)

7.00 – 7.45 Flödesyoga för att väcka kroppen till liv inför dagen. 12 ggr á 1100 kronor. (100:- per gång.)

17.30 – 18.30 Yinyoga 12 ggr á 1300. (120:- per gång.)

19.00 – 20.15 Flödesyoga med mer fysiska och dynamiska rörelser. 12 ggr á 1500 kronor. (140:- per gång.)

Onsdagar (med start den 29 januari)

9.30 – 10.45 Flödesyoga Obs! På Tennishallen. 12 ggr á 1500 kronor. (140:- per gång.)

Torsdagar (med start den 30 januari)

17.30 – 18.30 Yinyoga 12 ggr á 1300 kronor. (120:- per gång.)

19.00 – 20.15 Flödesyoga med mer fysiska och dynamiska rörelser. 12 ggr á 1500 kronor. (140:- per gång.)

 

Om yogaklasserna:

Alla yogaklasser är på Nyttoliv Hälsocenter vid Stortorget i Svedala, förutom onsdagsklassen som är på Tennishallen. Yogaklasserna betalas med faktura som skickas ut vid terminens start. Om du missar någon gång under terminen finns det möjlighet att ta igen i en annan grupp och i mån av plats. Anmäler du dig till flera yogaklasser får du 25% på den billigaste klassen.

Yogan passar alla och anpassas efter gruppens konstellation och behov. Kom gärna en stund innan så du hinner landa och varva ner. Ta med egen yogamatta om du har. Här finns även några till utlåning. Vi har även yogamattor till försäljning.

Anmälan:

För anmälan eller frågor vänligen kontakta Ingrid Banheden Breisner på ingrid.banheden@nyttoliv.se eller tel: 040-403533

Kom du också och prova – ett andetag i sänder!
Namasté

Till anmälan:

Sagt om Ingrids yoga:

Gunilla:

I ett utåtriktat liv känns det skönt att komma in i yogasalen för lite introspektion. Under Ingrids yoga har min medvetenhet och omtanke kring min fysiska kropp ökat. I slutet av yogapasset i Savasana känns det som kroppen har byggts ihop på nytt, slappnat av och släppt taget om tidigare spänningar. Yes, nu är jag redo att möta omvärlden igen;)

Inger:

En av de bästa saker jag gjort i mitt liv! Efter endast ett par gånger kände jag skillnad i framförallt bäckenpartiet. Från att ha upplevt det som en ”fast rektangel” till att upplevas som en ”sprattel-gubbe”. Ledigheten och smidigheten blir bara bättre. Kroppsmedvetenheten ökar betydligt. Att äntligen ha lärt sig andas på rätt sätt har öppnat många dörrar… Jag känner mig hel i kropp och själ och ett inre lugn efter ett yogapass, och jag märker att det sitter i längre ju mer jag ägnar mig åt yogan. Framförallt märks frånvaron av yoga i kroppen! Den största anledningen till att jag upplever detta så positivt och uppnår de resultat jag gjort beror på Ingrids fantastiska förmåga att leda och lära ut i yogapassen!

Eva: 

Din yoga är så tillåtande! Det är en lugn och trygg vetskap när du säger ”det kan kännas annorlunda på höger och vänster sida” och ”då är det bara så”. Det här med att du låter yogan vara accepterande gillar jag skarpt! • Din yoga är omtänksam och innerlig. • Jag har blivit mycket rörligare i kroppen sedan jag började på din yoga. • Andningen tänker jag mycket på – och förutom att det, sedan ett par terminer hos dig, går mer automatiskt att andas rätt på själva yogan – så andas jag mer medvetet och ”bättre” överhuvudtaget. Jag säger till andra att andas också… när de stressar! • Varje tisdagsmorgon känns det som att jag ska få en fin present! När jag får vara med på yogan känns det som ett privilegium att få vara med på din yoga.

Lenny:

Tack vare yogan som du leder så har jag börjat upptäcka vad min kropp förmår och jag har börjat tänka på att ta hand om min kropp. Att jag tänker på kroppen på ett hälsosammare sätt. Tack vare yogan som du leder har jag börjat våga träffa andra människor i nya sammanhang. Tack för att du inte frågar så mycket utan fokuserar på yogarörelserna och tankegångarna bakom varje rörelse.  Det gör att jag känner mig välkomnad och del av ett sammanhang. Tack vare yogan så har jag börjat sätta på väckarklockan på morgonen och komma upp tidigare. Morgnarna känns trevligare efter att jag börjat med yoga. Jag tänker mer på hur jag ska röra mig på morgonen och stretcha för att orka med dagens göromål. Yogan gör att jag utmanar min kropp på ett nytt sätt. Från det att jag var stel och hade ont överallt så känner jag att min kropp orkar mer på grund av andningsövningarna och blir mer vig i leder och muskler av strechövningarna. Det är positivt på flera och många sätt.

Susanne:

Andningen som jag har lärt mig på yogan använder jag ofta när jag tränar cirkelfys och löpning. Tidigare så höll jag ofta andan när jag ansträngde mig extra mycket/hårt, numera när det börjar kännas tungt så försöker jag istället andas mig igenom övningarna, det fungerar förvånansvärt bra. Jag har också genom yogan fått en annan förståelse för hur jag ska stretcha efter mina träningspass. Mycket av de stretchrörelser som vi gör på t.ex. Friskis&Svettis kommer helt säkert från yogan, och nu vet jag hur jag ska göra för att göra rätt. Tack för denna terminen, alltid lika härligt att komma till er på morgonen även om jag ibland är lite trött! :)

Gunilla: 

Jag känner att jag är smidigare av yogan och blir stelare vid uppehåll. Efter ett yogapass är jag totalt avslappnad. Tänker oftare på att slappna av i vardagen (sänk axlar, slappna av i ansiktet..) Trestegsandning hjälper när jag känner mig stressad. Jag tror att yogan hjälper mot vallningen för de är mycket mindre och färre ;) Du har bra övningar med variation. Du är en bra yogalärare, lugn, med tydliga instruktioner och inflikar med lite skratt emellanåt. ?

Tommy: 

Jag känner att din yoga verkligen hjälper mig. Känner mig piggare och starkare, samtidigt som det är väldigt avkopplande. Mycket bra musikval under passen.

Monica:

Att ha förmånen att få yoga med Ingrid på Nyttoliv är en vilsam och samtidigt energigivande upplevelse. Passen innehållen mjuka, sköna rörelser som ibland utmanar på ett bra sätt. Här finns också ”extra allt” som skön miljö, vilsam musik, tänkvärda texter att lyssna till och en avslutande nackmassage med passande dofter som Ingrid varsamt erbjuder. Yogapasset har något för alla sinnen! Jag har tyvärr hälsoproblem och yogan hjälper mig också att hantera även delar av detta; Smärtor och jobbiga tankar sköljes bort och jag mår så mycket bättre efter ett yogapass. Jag kan varmt rekommendera Yoga med Ingrid på Nyttoliv till alla jag känner! – vilket jag faktiskt också gjort och flera av mina vänner har ibland följt med och varit lika nöjda som jag! Jag är så glad att vi har tillgång till denna underbara upplevelse här i Svedala! Flera gånger i veckan dessutom! Prova du med!

Jenny:

Yogan har gett mig så otroligt mycket mer än bara träning. Den ger en resa i livet som inte går att beskriva! Man jobbar så mycket med sig själv och sin kropp att medvetenheten bara ökar och ökar. Att träna yoga för mig har inneburit ett helt nytt levnadssätt, där man lär känna sig själv på djupet! En helt ny livsstil helt enkelt! Kan varmt rekommendera Nyttoliv med Ingrid som mentor/tränare. Hon ger en harmonisk träningsstund och har inte mindre än 30 års erfarenhet av yoga!

 

Fin artikel i Svenska Dagbladet  maj 2019 om Sara Hoy, folkhälsovetare som arbetar i forskningsprojekt om yoga på Karolinska Institutet:

Allt fler bevis för att yoga hjälper kropp och hjärna

Fysisk aktivitet, återhämtning och mental träning – på en och samma gång. Yogan fångar allt fler – och nu kommer även forskningsresultaten som visar varför yogan är så effektiv. Vi är gjorda för att röra på oss, men vi behöver också vila och återhämtning för att vi ska fungera. Yoga kombinerar dessa båda komponenter, som många av oss lider brist på i dag. Det menar Sara Hoy, som är yogainstruktör, folkhälsovetare och arbetar i forskningsprojekt om yoga på Karolinska Institutet och Centrum för Psykiatriforskning vid Stockholms läns landsting.
– Det gör yogan unik när det gäller att bibehålla och öka hälsan, säger Sara Hoy.

Hon driver även ett företag

med fokus på yogaforskning och har nu skrivit en bok där hon sammanställt den forskning som finns på området.
– Att studera yoga är komplicerat, till att börja med definitionsmässigt – det finns så många olika sorters yoga, och yogaforskningen är fortfarande i sin linda, men det finns redan intressanta fynd som både stärker de idéer som finns runt yoga och som avlivar myter, säger Sara Hoy. För att påvisa yogans potential går det även att ta genvägar genom mer beforskade områden som berör rörelse, vila och återhämtning, menar hon. Inom yogaforskningen tittar man både på det subjektivt upplevda och det objektivt mätbara, vilket gör det extra intressant, enligt Sara Hoy.

Jag tyckte inte att det var en jättehärlig upplevelse första gången

Hon började själv med yoga när hon var sexton år, i samband med att hennes mamma drabbades av cancer. Beskedet följdes av en tuff tid av både utmaningar och sorg. I dag är hennes mamma friskförklarad, men yogan är fortfarande lika viktig för Sara Hoy.
– Jag tyckte inte att det var en jättehärlig upplevelse första gången, men jag fick en skön känsla efteråt. Det var som om den gjorde något med mig som jag inte kunde förklara då, men som jag har förklaringen till nu, säger hon.

Tidigare jobbade Sara Hoy som dansare

men skadade foten och tvingades sluta. Då väcktes ett intresse för att ta reda på mer om vad som händer i kroppen vid smärta och yogan blev också en ersättning för dansen, eftersom det var den enda fysiska aktivitet hon kunde ägna sig åt då, på grund av sin skada.
– Yogan hade rörelsen, så att jag kunde bygga upp min fot, och den gav mig också en chans att reflektera över den kris det faktiskt innebar för mig att tvingas sluta dansa, säger hon. Och det är just det här som fascinerar Sara Hoy när det gäller yogan. Att den har så många bottnar. Forskning visar att yoga inte bara ökar välbefinnandet utan även kan ge ökad stresstålighet, minska smärta, hjälpa vid depression och oro samt minska risken för hjärt-kärlsjukdom.
– De fysiska varianterna av yoga är mest beforskade, plus att det finns ett understöd av fysisk aktivitetsforskning. Så det är lättare att visa upp resultat runt den typen av yoga. Men å andra sidan så är meditation ganska väl studerat, menar Sara Hoy, som vill slå ett slag för långsamheten som det ”nya snabba”. Yoga har visat sig vara lika effektiv som såväl antidepressiva läkemedel och beteendeterapi som mer intensiva varianter av träning vid mild till måttlig depression.
– Det är också ett sätt att lära känna sin kropp och en väg till fysiskt och psykiskt självförtroende. Att tro på sin egen kapacitet och förmåga är jätteviktigt för att få in rörelse som en naturlig del i vardagen, menar Sara Hoy. Enligt den forskning Sara Hoy har tittat på används yoga främst för välmående och för att förebygga ohälsa – men även för att ta hand om redan existerande hälsoproblem som depression, smärta, stress och hjärtkärlsjukdom.

I stället för att fokusera på varför vi blir sjuka kan vi fokusera på vad som gör oss friska.

– Och då kommer vi in på folkhälsovetenskap med såväl kortsiktiga som långsiktiga effekter. Hjärt-kärlsjukdom är fortfarande den vanligaste dödsorsaken bland jordens befolkning, säger hon. Det som skiljer yoga från annan fysisk aktivitet är att den även innehåller lugna element med fokus på andning och meditation. Ett yogapass avslutas dessutom med en vila, då man lägger sig ner och bara slappnar av – så kallad savasana.
– Flera studier har testat blodtryck, puls och andningsfrekvens och kunnat se positiva förändringar, säger Sara Hoy. I en studie med 60 män och kvinnor som fick utföra savasana under tio minuter varje dag i fyra veckor förbättrades alla dessa parametrar. Men yogan kan också vara en ingång till fysisk aktivitet.
– Man kan vara fysiskt aktiv utan att gå till ett gym med skivstänger och hög musik eller dra på sig löpartightsen för att ge sig ut i joggingspåret. Steget är ofta inte lika långt till att prova på yoga, tror Sara Hoy, som menar att det största steget av alla är att gå från att göra ingenting till någonting. Och är man redan en person som tränar, så är yogan ett bra komplement till de rörelser man brukar göra – så även här finns fördelar att hämta. Yoga är dessutom billigt och enkelt och har få biverkningar.
– I stället för att fokusera på varför vi blir sjuka kan vi fokusera på vad som gör oss friska.”